Minulle oli yllätys, että isoin haaste keittiön uusimisessa olikin vuorovaikutus eivätkä käytännön ratkaisut. Tavoitteena oli tehdä keittiöremontti aika pienellä budjetilla, joten lähdin kyselemään tarjouksia keittiökaapeista parista pienemmästä keittiöfirmasta.
Ensimmäisellä käynnillä yritin saada selvyyttä, ovatko ideani toteutuskelpoisia, mitä pitäisi osata huomioida ja missä hintahaarukassa karkeasti liikuttaisiin. Se olikin sitten epävarmaa monologia. Kaipasin kovasti fiksuja ratkaisuehdotuksia ja avointa vuorovaikutusta. Paikalla ollut yrittäjä vaikutti kyllä kuuntelevan, mutta vastakaikua en häneltä saanut hiljaisia ynähdyksiä lukuun ottamatta. Pariin suoraan kysymykseen sain juuri ja juuri puristettua jonkinlaisen vastauksen. Minulle jäi käynnistä sellainen olo, kuin olisin seisonut tyhjän päällä, eikä käsilläkään saanut harottua mistään kiinni.
Seuraavasta paikasta löytyi todella pitkää kokemusta ja varmasti myös osaamista. Kompastuskiveksi muodostui se, että itse maestro ei muistanut kuunnella minua lainkaan. Hän oli ehtinyt jo sanella hyvin tömäkästi, mitä tehdään, ennen kuin olin saanut mahdollisuutta kertoa, mitkä ovat tarpeeni. Sain suunvuoron, kun tiukasti sitä vaadin, mutta kohtaaminen oli silti melko jyräävä. Olo oli jälkikäteen aikalailla lannistunut.
Kolmannella kerralla onnisti. Tapaamani henkilö oli asiantunteva ja rauhallinen. Hän kuunteli, teki ehdotuksia ja perusteli asiat osaavasti, joten keskityimme itse asiaan kommunikaation tukkoisuuden sijaan. Vuorovaikutuksessa ei ollut mitään ylitsevuotavaa mutta kaikki tarpeellinen. Tapaamisen jälkeen olo oli ristiriitainen ainoastaan siksi, etten osannut heti päättää, otanko sen kalliimman ja kauniimman vai edullisemman ja tavallisemman ovimallin.
Kuten Kari Vahtolammi blogissaan kirjoittaa, ammattitaito on muutakin kuin oman alan tekniikan osaamista. Kyse ei myöskään ole pelkästään asiakkaan kivasta kokemuksesta, vaan myös pienyrittäjän toimeentulosta. Substanssin hallitseminen on ammattitaidon perusta, mutta polku jää pahasti kesken, jos vuorovaikutus töksähtää.
Tässä viisi vinkkiä pienyrittäjälle vuorovaikutuksen maailmaan
-
- Arvosta asiakkaan toiveita, mutta uskalla myös tarvittaessa olla eri mieltä ja ehdottaa vaihtoehtoja. Jätä valinta kuitenkin arvostavasti asiakkaalle.
-
- Käytä osaamistasi rohkeasti ja perustele näkemyksesi asiakkaan tietotasoon sopivasti. Ammattitaitoa on osata ilmaista oma osaaminen niin, että asiakaskin sen ymmärtää.
-
- Hinnoittelun on oltava kohdallaan, mutta se ei ratkaise kaikkea. Hintaerot ovat monasti melko pienet ja kokonaisuus ratkaisee. Usein erottavana tekijänä on onnistunut vuorovaikutus.
-
- Opettele tunnistamaan erityyppisiä ihmisiä. Tunnista myös oma luontainen tapasi toimia. Vuorovaikutustaidot ovat opittavia taitoja siinä missä muutkin työelämän taidot.
-
- Sijoita oikeat ihmiset oikeille paikoille. Jos et itse ole vahvoilla asiakaskohtaamisesta, tai nautit ehdottomasti enemmän omassa rauhassa työskentelystä, voi joku toinen olla asiakastyössä kullan tai vähintäänkin europinon arvoinen.
Avainasioita asiakkaan näkökulmasta ovat osaaminen, luotettavuus, sopiva hinnoittelu, vuorovaikutustaidot ja tuotevalikoima. Menestyneeseen bisnekseen tarvitaan nämä kaikki.
Keittiöremontin budjetti muuten pysyi lopulta melkein raameissa. Niihin uusiin keittiökaappeihin olen vallan tyytyväinen, ja kyseisestä firmasta jäi hyvä maku. Suosittelen yritystä muillekin.
Lue käyttäytymistyylipalautteen hyödyistä vuorovaikutuksessa