Esihenkilö saattaa olla omasta mielestään sangen hyvä tyyppi, joka hoitaa sujuvasti erilaiset tilanteet alaistensa kanssa sekä klaaraa näppärästi juoksevat asiat. Jos kokemus ei ole ollutkaan molemminpuolinen, alaisilta tuleva kriittinen palaute saattaa olla karvas yllätys. Hyvä uutinen on se, että tästä voi alkaa loistava kasvutarina!
Oli kyse sitten työtyytyväisyyskyselystä tai jostakin muusta palautetyökalusta, matalalla olevat tulokset kertovat ongelmakohtien lisäksi yleensä aina myös kehittymispotentiaalista. Usein parempiin tuloksiin pääsee varsin kohtuullisilla panostuksilla, kunhan vain päättää lähteä kasvupolulle ja oppia uusia näkökulmia. Keinoja ja oppia esihenkilö toki tarvitsee tuekseen, sillä asiat eivät muutu itsekseen, eikä pelkkä palaute vie pitkälle.
Oma luontainen toimintatapa
On tuiki inhimillistä, että näemme oman toimintamme eri vinkkelistä kuin muut. Minäkuvaan ja omaan osaamisidentiteettiin vaikuttaa koko historiamme, arvomme, käsitykset siitä, millainen on kunnon ihminen, hyvä johtaja, esimerkillinen työntekijä, vanhempi jne. Myös oma luontainen tapamme toimia on merkittävässä roolissa. Arvostammehan muissa ihmisissä yleensä sitä samaa, jota itsestämme löytyy runsain mitoin. Eloisa ihminen karsastaa monesti ”tuppisuita”, ja rauhalliset pohdiskelijat saattavat kokea ”sählääjät” häiritsevinä.
Lähijohtaja tai tiiminvetäjä onkin saattanut huomaamattaan hoitaa asiat juuri itselleen sopivalla, luontaisella ja helpolla tavalla kiinnittämättä huomiota siihen, että yksi ja sama ”resepti” ei sovi kaikkiin tilanteisiin eikä varsinkaan kaikkiin vuorovaikutustilanteisiin. Kas, ihmisiä kun on montaa sorttia, ja toisen hyve voi toisen silmissä ollakin pahe.
Peili-käyttäytymisprofiili on erilaisia luontaisia toimintatapoja kuvaava valmennustyökalu, jonka perusta on erilaisten käyttäytymistyylien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Vuorovaikutuksen karikot paljastuvat erityisesti Peilin kohtaamiskykypalautteessa, joka kuvaa sitä, miten rakentavaa ja arvostavaa vuorovaikutus ja yhteistyö on ollut. Lisävinkkejä kehittymiseen antaa myös luottamuspalaute etenkin, jos kohtaamiskyky on matalalla.
Taitava lähijohtaja tunnistaakin oman tapansa toimia ja ymmärtää myös tiimiläistensä luontaisia käyttäytymistyylejä sekä vahvuuksia. Hänellä on riittävästi tilannetajua, hyvät vuorovaikutustaidot ja taito rakentaa luottamusta. Tämä näkyy positiivisesti myös työntekijöiden antamassa palautteessa ja tiimin ilmapiirissä. Reitti tähän tilanteeseen ei aina kuitenkaan ole sileä ja suora.
Kasvutarinan alkusysäys
Olen ollut työssäni pitkään tekemisissä Peili-valmentajaverkoston kanssa. Näiden vuosien varrella olen kuullut uudestaan ja uudestaan tarinan esihenkilöstä tai päälliköstä, jolle huono palaute on ollut melkoinen harmistuksen paikka. Kun jonkin aikaa on kulunut, ehkä vuodenkin verran, on moni esihenkilö todennut, että palautteen aiheuttama pysähdys oli parasta, mitä hänelle on urallaan tapahtunut: ilman palautteesta alkanutta kasvutarinaa hän ei olisi siinä, missä hän on nyt!
Kertoipa eräs Peili-valmentajakin kerran, kuinka hän aikoinaan esihenkilönä toimiessaan sai tiimiltään murskaavan palautteen, vaikka hän oli omasta mielestään pärjännyt tehtävässään varsin hyvin. Kolaus oli kipeä, mutta urheana ja viisaana ihmisenä hän päätyi kertomaan tiimilleen tarvitsevansa kehittymisessään heidän apuaan. Tänä päivänä hän on erittäin pidetty ja kysytty työyhteisöjen valmentaja. Mikä mahtava kokemuspääoma hänellä onkaan auttaa vuorostaan yksilöitä ja tiimejä oman kasvutarinansa rakentamisessa!